درباره رنو

چاپارسال به دوستان

تاریخچه رنو در ایران

تاریخچه حضور رنو در ایران، به سالهای دور بر می گردد. اولین خودرو رنو در سال 1279 هجری شمسی به ایران وارد شده. اما حضور رنو به عنوان خودروساز در ایران، تاریخی جوان تر دارد. رنو در سال 1381 با امضای قراردادی با سازمان گسترش و نوسازی به ایران آمد تا شریک استراتژیک صنعت خودروی ایران باشد. در اسفند 1382، توافقنامه اولیه تاسیس جوینت ونچری که بعدها رنو پارس نامیده شد به امضا رسید. رنو پارس، به عنوان نخستین جوینت ونچر صنعت خودروی ایران پس از انقلاب، در اردیبهشت ماه 1383 با سرمایه گذاری مشترک رنو و سازمان گسترش و نوسازی ایران تاسیس شد. 51 درصد سهام رنوپارس در اختیار رنو اس آ اس و 49 درصد در اختیار شرکای ایرانی است. تولید خودروهای رنو در قالب این همکاری، در خطوط تولید شرکتهای ایران خودرو و پارس خودرو صورت می گیرد.
نخستین خودروی تولیدی رنو در ایران در قالب رنو پارس تندر 90 بود. تولید تندر90 در اسفندماه 1385 در پارس خودرو و در اردیبهشت 1386 در ایران خودرو آغاز شد.
در سال 1385، رنو جوینت ونچر جدیدی را به عنوان واحد تولیدی خود در ایران راه اندازی کرد: شرکت اتوشاسی اینترنشنال پارس با ظرفیت سالانه 230 هزار دستگاه، تنها تولید کننده شاسی های خودروهای تولیدی رنو در ایران است. 77 درصد سهام این شرکت در اختیار رنو اس.آ.اس و 23% در دست شرکت ربات ماشین است.
در اردیبهشت 1389 تولید مگان در پارس خودرو شروع شد و در همان سال، در تیرماه 1389، رنو موفق شد موتور تندر90 را در مگاموتور به تولید برساند.
در شهریور 1390، تولید رنو در ایران از مرز 200 هزار خودرو گذشت. در آبان 1391 این رقم به 300 هزار رسید و در خرداد ماه 1392، رنو 400 هزارتایی شد.
در تیرماه 1393، تولید تندر90 پیکاپ، با کیفیت ترین وانت تولیدی ایران در ایران خودرو آغاز شد و در شهریور 1394، ستون دوم برند رنو در ایران، رنو ساندرو، در پارس خودرو به تولید انبوه رسید. در مردادماه 1395، تولیدات این خودروساز فرانسوی در ایران، از مرز 500 هزار دستگاه گذشت. سرانجام با تولید ساندرو استپ وی در مهرماه 1395 در پارس خودرو، از جوان ترین چهره خودروهای ساخت ایران رنو رونمایی شد.
در مهرماه 1395، همکاری های رنو و ایران وارد فاز جدیدی شد. این خودرو ساز فرانسوی پس از 13 سال حضور بی وقفه در ایران، تفاهم نامه ای جدید با سازمان گسترش و نوسازی ایران امضا کرد که دربرگیرنده تاسیس جوینت ونچری جدید، ایجاد مرکز مهندسی و خرید رنو برای حمایت از قطعه سازان ایرانی، راه اندازی شبکه پخش، فروش و خدمات پس از فروش و تولید دو مدل از جدیدترین خودروهای رنو در دنیا است. در قالب جدید همکاری، رنو سایت تولیدی خود را خواهد داشت. ظرفیت سالانه این سایت، 150 هزار دستگاه در سال خواهد بود.

خودروهای وارداتی رنو

بخش اعظم فعالیت گروه خودروسازی رنو در ایران مربوط به تولید خودرو در ایران است. اما برای پاسخ به نیاز بازار برای آن دسته از مشتریانی که به دنبال خودروهای لوکس تر هستند، رنو بعضی از خودروهای خود را به صورت وارداتی به ایران عرضه می کند. شرکت نگین خودرو به عنوان نماینده رسمی رنو اس.آ.اس، از سال 1387 به واردات خودروهای رنو به ایران مشغول است.